خبرگذاری رسمی و رویدادهای خبری دکتر علی محمدی پور

عضو تشکل علمی نخبگان وزارت نفت، استاد دانشگاه، پژوهشگر انجمن اقتصاد انرژی ایران و عضو انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران

خبرگذاری رسمی و رویدادهای خبری دکتر علی محمدی پور

عضو تشکل علمی نخبگان وزارت نفت، استاد دانشگاه، پژوهشگر انجمن اقتصاد انرژی ایران و عضو انجمن علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار ایران

خبرگذاری رسمی و رویدادهای خبری دکتر علی محمدی پور

Email: Dr.ali.mohammadipour@gmail.com
Email: Dr.ali.mohammadipour@pnu.ac.ir
Email: mohammadipour@iaut.ac.ir
Weblog: Dralimohammadipour.blog.ir
Sec.Weblog: Drmohammadipour.blog.ir
Weblog 1: Dralimohammadipour1.blog.ir
Weblog 2: Dralimohammadipour2.blog.ir
Weblog 3: Dralimohammadipour3.blog.ir
Weblog 4: Dralimohammadipour4.blog.ir
Web of Science R. ID: GNP-5054-2022
https://researchid.co/mohammadipour
www.linkedin.com/in/dralimohammadipour
Orcid.org/ 0000-0001-8294-5689
Scopus Author ID: 55369543000

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

غفلت از توسعه پایدار، بمنزله مرگ تدریجی اقتصاد

دکتر علی محمدی­ پور*

مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران

بنا به اهمیت فوق العاده بالای این مقاله، مقاله در خبرگذاری های متعددی منتشر گردید که دو مورد مهم و اساسی آن، به شرح ذیل می باشند:

   انتشار مقاله جناب آقای دکتر علی محمدی پور بعنوان گزارش تخصصی از وضعیت نگران کننده ایران در بی توجهی به توسعه پایدار و همچنین اعلام خبر انتصاب نخبگان اقتصادی کشور به ریاست نشست تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار در IEEA 2024 توکیو، در روزنامه سراسری دنیای اقتصاد در مورخه 9 دی ماه 1402 و پایگاه خبری این روزنامه  شماره روزنامه: 5911 و کد انتشار الکترونیکی مقاله: 4033066 بوده که از طرق لینک می­توانید به پایگاه خبری دنیای اقتصاد (لینک کامل مقاله منتشر شده) مراجعه فرمائید.

انتشار مقاله دکتر علی محمدی پور در دنیای اقتصاد، ایرنا و سایر خبرگذاری های کشور و اشاره به کسب ریاست نشست تخصصی IEEA ژاپن

   همچنین بنا به اهمیت فوق العاده بالای مقاله فوق الاشاره، این مقاله به طور همزمان در پایگاه های خبری مختلفی انتشار یافت که یکی از مهمترین آنها، خبرگذاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) میباشد. ایرنا در مورخه 9 دی ماه 1402 در قسمت اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران اقدام به باز نشر خبر مورد اشاره نمود که از طرق لینک می­توانید به پایگاه خبری ایرنا (لینک کامل مقاله منتشر شده) مراجعه فرمائید.

انتشار مقاله دکتر علی محمدی پور در دنیای اقتصاد، ایرنا و سایر خبرگذاری های کشور و اشاره به کسب ریاست نشست تخصصی IEEA ژاپن

انتشار مقاله دکتر علی محمدی پور در دنیای اقتصاد، ایرنا و سایر خبرگذاری های کشور و اشاره به کسب ریاست نشست تخصصی IEEA ژاپن

تضاد در سیاست­گذاری ایران در قبال توسعه پایدار در قیاس با کشورهای اروپایی می­تواند چالش برانگیز باشد. کشورهای اروپایی در پی جنگ روسیه و اکراین و وقوع بحران انرژی، در صدد تسریع در سیاست­های جایگزینی سوخت­های فسیلی و اعمال سریع­تر توسعه پایدار می­باشند، این در حالی است که اوضاع نابسامان اقتصادی و فشار بر معیشت مردم، باعث گردیده تا توسعه پایدار عملاً از اولویت سیاست­گذاری کشور خارج شود. در این میان، نخبگان اقتصادی کشور در تلاشند تا در نقش حلقه واسط عمل کند و حتی با ممارست فراوان، اخیراً ریاست نشست تخصصی محیط زیست و توسعه پایدار در IEEA 2024 توکیو به پژوهشگر ایرانی رسیده است. در ادامه نگاهی اجمالی به علل عقب افتادگی کشور از منظر توسعه پایدار خواهیم داشت.

بررسی­ها نشان می­دهد گسترش دامنه و شدت تحریم­ها در دهه اخیر و گرفتاری کشور در بحران کرونا و بحران انرژی از یک سو و تشدید چالش­های داخلی در نتیجه ناکارآمدی مدیریتی و سیاست­گذاری دولتی از دیگر سو، باعث گرفتاری اقتصاد کشور در وضعیت بحرانی و وخیم اقتصادی گردیده است، بطوریکه اولویت اول برخی تصیم‌سازان به مقابله با فقر نسبی در دهک­های میانی و تلاش بر ارتقاء سطح معیشتی مردم مبدل گشته است. در چنین شرایطی، سیاست­گذاری در جهت دستیابی به اهداف و حتی نزدیک شدن به توسعه پایدار (که به مفهوم کنترل پیامدهای منفی زیست­محیطی و اجتماعی، بمنظور ایجاد تعادل مابین نسل­های کنونی و آتی بشر در بهره­برداری از منابع و حفظ پایداری در فرایند توسعه می‌باشد) به ناچار از توجهات خارج شده است. مسلماً در وضعیت کنونی اقتصاد ایران، حتی برنامه­های توسعه­ای مفهوم و کارایی خود را به کل از دست داده­اند و عموماً تلاش برای حفظ وضع موجود و رفع دغدغه­های معیشتی مردم و حتی مقابله با بحران­های متناوب (کرونا، انرژی و ...) و کاهش آثار مخرب آنها، می­باشد.

متاسفانه در چنین شرایطی، غفلت از برنامه­ریزی استراتژیک یکپارچه و جامع در بحث توسعه پایدار و آسیب­های جبران ناپذیر به محیط­زیست و جامعه، عملاً کشور را از وضعیت هشدار ممکن است به آستانه فروپاشی پایداری (صنعتی) ­برساند. بخش اعظمی از سرمایه­های انسانی، اجتماعی، اقتصادی و طبیعی کشور در معرض چالش جدی و آسیب قرار دارند.

سوخت‌های فسیلی و گرمایش زمین

تداوم بی­توجهی کشور به هشدارهای بین­المللی در رابطه با سوخت­های فسیلی اعم از نفت،گاز و زغال‌سنگ، سهم بسیار بالا در گرمایش جهانی، تولید گسترده­تر گازهای گلخانه­ای، قرارگیری در آستانه نابودی منابع طبیعی و تخریب سامانه­های زیستی، پایین آمدن شدید کیفیت زندگی و رفاه مردم و ... از جمله نکات برجسته در خصوص عدم توجه به ابعاد توسعه پایدار در کشور می­باشند. این در حالی است که  کیفیت هوای نامطلوب و ناسالم شهرهای بزرگ و صنعتی ایران بسیار محسوس بوده و ایام قرارگیری در وضعیت هشدار و وخیم به شدت رو به رشد می­باشد در رابطه با عدم توجه جدی دولت به توسعه پایدار و عدم استفاده از رویکرد اقتصادی منسجم، دو نمونه ذیلاً بیان می­گردد:

در دهه 80 طراحی خط لوله اتیلن مرکز و احداث پتروشیمی­هایی از قبیل: داراب، فسا، جهرم و ... در ناحیه میانی کشور (در ادامه طرح غیراقتصادی اتیلن غرب)، که حتی بدون لحاظ بحران آب، تصمیماتی غیراقتصادی و غیرمنطقی می­باشند. چرا که این سیاست، با تحمیل هزینه­های سنگین احداث خطوط اتیلن بر پیکر دولت، در نظر دارد سوخت را از جنوب به ناحیه مرکزی منتقل نماید تا فرآیند صنعتی شدن در کمربند میانی نیز (علیرغم غیراقتصادی بودن طرح­ها) محقق گردد. جالب اینجاست که بخش اعظم محصول نهایی نیز می­بایست جهت قرارگرفتن در مسیر کشتیرانی جنوب برای صادرات، مجدداً به جنوب کشور حمل­گردد، چرا که مرکز بزرگ تجارت (HUB) این محصولات چین و آسیای جنوب‌شرقی می­باشد. جالب­تر آنکه این طرح که تاکنون در وضعیت کما به سر می­برد، بدون در نظر گرفتن بحران آب، کم آبی اقتصادی و برآورد نمودن مصرف آب در کمربندی میانی کشور، اتخاذ گردیده که واقعا معضلی غیر قابل حل می­باشد. (و یا احداث پتروشیمی در بهشهر و در نزدیکی میانکاله در منطقه خشک و بی­آب، به قیمت تحمیل بحران­های زیست­محیطی و عدم توجه به بحران آب در کشور) .

نمونه دیگر، اتخاذ سیاست­های ناکارآمد آبی در رابطه با تداوم بحران دریاچه ارومیه و عدم برنامه­ریزی اصولی برای مقابله با این بحران از اواسط دهه 80 تاکنون، به وضوح قابل مشاهده است. اصلاح سیستم سنتی حاشیه دریاچه ارومیه جهت کاهش سطح تبخیر و استفاده از تجربیات بین­المللی برای مقابله با آن در قالب استفاده از برنامه­ریزی جامع و یکپارچه همواره بعنوان توصیه اول مطرح گردیده که در کنار سیاست­های تکمیلی می­توانند دیگر پیشنهادات موثر باشند.

تبعات وابستگی مطلق به سوخت های فسیلی

متاسفانه اوضاع نامطلوب مورد اشاره، در بخش تخصصی انرژی نیز به مراتب نگران­کننده و حادتر می­باشد. قیمت­گذاری انرژی پایین­تر از قیمت واقعی و جهانی آن، قاچاق و مصرف بی­رویه انرژی بویژه سوخت­های فسیلی، عدم توجه ویژه به مباحث زیست‌محیطی و عدم برنامه­ریزی عملیاتی برای آن بخصوص در برنامه­های توسعه­ای کشور و مسیر سیاست­گذاری دولت، وابستگی انکارناپذیر تولید نیروگاه‌ها به سوخت­های فسیلی (همزمان با گسترش مصارف داخلی بنزین و حتی فشار مصرفی گاز در فصول سرد) و گستردگی آثار مخرب اجتماعی و زیست‌محیطی ناشی از آن به سلامتی انسان­ها و نهایتاً عدم توجه و عدم برنامه­ریزی استراتژیک در بخش انرژی و توسعه پایدار، از جمله نگرانی­های مهم آتی کشور می­باشد.

نقش برجسته متخصصان ایرانی در جوامع بین المللی

در مجموع علیرغم کم­توجهی و غفلت سیاست­گذاران اقتصادی کشور در قبال توسعه پایدار، نخبگان جوان اقتصادی کشور از این عرصه پا عقب ننهاده و همچنان به تلاش و کوشش خود در این رابطه ادامه می­دهند. با توجه به جدیت و ممارست اقتصاددان ایرانی در این عرصه، حتی ریاست نشست تخصصی در رابطه محیط زیست و توسعه پایدار در کنفرانس انفورماتیک، محیط زیست، انرژی و کاربردها (IEEA 2024) در توکیو به یک جوان ایرانی پیشنهاد گردیده است. این حسن انتخاب می­تواند نوید بخش تحولی نو در چشم انداز ورود ایران به عرصه برنامه‌ریزی استراتژیک برای دستیابی به توسعه پایدار در آینده نزدیک باشد. بدیهی است با تداوم تلاش، ممارست و حتی موفقیت اقتصاددان در این حوزه، می­توانیم به بازگشت جدی­تر به عرصه سیاست­گذاری با محوریت توسعه پایدار، همگام با جهت­گیری جهانی امیدوار شویم. لازم به ذکر است کنفرانس سالانه IEEA که از سه سال قبل از تصویب دستور کار 2030 و همچنین تصویب نخسین توافق اقلیمی جهان در پاریس (2015)، شروع به کار نموده و دارای جایگاه و قدمت خاص خود می­باشد؛ تاکنون دوازده دوره موفق را پشت سرگذاشته و در آستانه برگزاری

 سیزدهمین دوره خود می­باشد.

دلایل غفلت اقتصاد ملی از توسعه پایدار

از جمله مهمترین عوامل خارجی تاثیرگذار بر وخامت اوضاع اقتصادی ایران در یک دهه اخیر، می‌توان تغیر ماهیت تحریم­ها و وقوع بحران­های کرونا و انرژی را نام برد. تشدید تحریم­های همه‌جانبه آمریکا در دهه گذشته که در راستای جنگ ارزی علیه ایران، وقوع تحریم بانک مرکزی و تحریم خرید نفت از ایران از بهمن ماه سال 1390، وارد مرحله تازه­ای گردید ، فشارهای طاقت­فرسایی بر پیکره اقتصاد ایران وارد نمود. از طرفی نیز شیوع ویروس کرونا از اواخر سال 1398 و گسترش دامنه آسیب­ آن طی سال­های آتی، اقتصاد ایران (و حتی جهان) را در تقابل دو پدیده رکود اقتصادی و نااطمینانی بزرگ قرار داد. تعطیلی گسترده بنگاه­های اقتصادی از یک سو وضعیت نیروی انسانی و کسب وکارهای آسیب‌پذیر را با چالش جدی مواجه نمود و از سوی دیگر تخریب گسترده­تری در سطح سرمایه‌گذاری و تولید ملی به همراه داشت. هر گونه اقدام حمایتی دولت  نیز چیزی جز تشدید تورم را در پی نداشت.

اقتصادی که هنوز از آسیب­های کرونا رها نشده بود، با وقوع جنگ روسیه و اوکراین، در بحران انرژی گرفتار شد. با وقوع حمله روسیه به اوکراین و اتخاذ تصمیمات حمایتی کشورهای اروپایی، مسیر حرکتی انرژی تغییرات اساسی را تجربه نمود. کشورهای اروپایی، هم‌زمان با پیگیری سیاست­های جایگزینی سوخت­های فسیلی در افق 2030 ، در قالب سیاست­هایی همانند جایگزین کردن منابع تامین انرژی، تسریع و شتاب در حرکت جدی‌تر به سمت منابع تجدید‌پذیر انرژی و حتی بالاجبار فعال کردن دوباره برخی از معادن زغال سنگ و رآکتورهای هسته­ای راکد و ...را در دستور کار خود قرار دادند. به این ترتیب جنگ مذکور، شتاب بیشتری در کشورهای اروپایی در پیگیری عملیاتی توسعه پایدار، ایجاد نمود.

روسیه رودررو با ایران در حوزه انرژی

این امر بازتاب گسترده­تری در جامعه علمی و جهانی در حوزه محیط­زیست و توسعه پایدار داشته و اخیراً کنفرانس­های سالانه متعددی در این رابطه درحال شکل­گیری و توسعه می­باشند. جنگ مورد اشاره، از طرف دیگر نیز روسیه را در فروش سوخت و انرژی وارد بازارهای غیررسمی و حتی قاچاق نمود که به‌عنوان یک رقیب برای ایران، در این بازارها منافع ملی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داد. جنگ و کاهش شدید صادرات غله از اوکراین، تاثیرهای به مراتب چشم­گیر و گسترده­تری در روند وقوع توسعه پایدار در جهان و حتی قیمت جهانی غله ایفا نمود. در حقیقت تشدید تنش­ها در منطقه و هر گونه آسیبی به روند توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه می­تواند امنیت غذایی در جهان را با چالش‌های جدی مواجه نماید.

مشکلات داخلی در رابطه با سوء مدیریت و سوء سیاست­گذاری دولتی (نمونه­هایی از آنها در بالا ذکر شد)، باعث سردرگمی جامعه اقتصادی و دانشگاهی کشور گردیده و متاسفانه در حوزه داخلی اقتصاد ایران، نبود دورنمای مشخص از افق اقتصادی کشور و عدم ثبات در بکارگیری استراتژی­های همسو با آرمان­های ملی، همچنان معضل بزرگ کشور محسوب می­شود.

علیرغم برنامه­ریزی عملیاتی برای کاهش نقش تصدی­گری دولت طی برنامه­های آغازین توسعه اقتصادی کشور، متاسفانه گسترش عوامل خارجی همانند افزایش دامنه تحریم­های ظالمانه و حتی گسترش آثار تخریبی همه گیری کرونا که آسیب جدی بر توانمندی و جولان بخش خصوصی در اقتصاد ایران داشته، باعث گردیده دوباره به طور ناخواسته نقش اقتصادی دولت به تدریج افزایش محسوس را تجربه نماید. متاسفانه این افزایش نقش دولت، همراه با تخریب و رقابت با بخش خصوصی، آثار نامطلوب گسترده­تری را در پی داشته است. عموماً در کشورهای توسعه یافته، دولت نقش حمایتی، هدایتی و حتی مکمل برای بخش خصوصی را ایفا می­نماید. از همه مهمتر فقدان برنامه جامع، منسجم و مبتنی بر تفکر اقتصادی برنامه­ریزی شده در برخی ابعاد اجرائی و سیاست­گذاری­ها موج می­زند و تا زمانی که عزم ملی بر اصلاح و ارتقاء امور همراه با وحدت رویه و به کارگیری نظریات اقتصادی (نه در شعار، بلکه در عمل)، محقق نگردد و عرصه اقتصادی کشور برای ورود نخبگان و نقش‌آفرینی آنان مهیا نشود، نمی­توان به بهبود محسوس در اوضاع اقتصادی کشور امیدوار بود.

  • دکتر علی محمدی پور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی